2019. november 17. Vasárnap  ·  Eddigi látogatók: 1,611,272  ·  Online: 85
Díszmadár Magazin menü
Magazin archívum
2015.
04  05  12 
2014.
01  02  10  11 
2013.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  12 
2012.
01  02  03  04  05  06  07  09  10  11  12 
2011.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2010.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2009.
01  02  03  06  07  08  09  10  11  12 
2007.
01  02 
2006.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2005.
01  02  03  04  06  12 
2004.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  11 
2003.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2002.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2001.
01  02  03  04  05  06  07  08  09  10  11  12 
2000.
01  03  04  05  06  07  08  10  11 
1999.
01  02  03  04  05  06 
Keresés
Vasi Magazin ajánló
Díszmadár Magazin ajánló
Partnereink
Prospektus Nyomda Veszprém
[ Partnerek ]
Hírlevél
Linkajánló
Díszmadár Magazin - Cikkek  
     
 
Tévhit! A papagájok olyan intelligensek, mint a 4-5 éves gyerekek?!
Nyomtatható változat!

.

Elég sok pletyka terjeng arról, milyen okosak a papagájok, mennyire intelligensek. Sokan a papagájok intelligenciáját a 4-5 éves korú gyerekekéhez hasonítják. De mi ebből az igazság? Mi az alapja ennek a kijelentésnek?
Mennyire intelligensek a papagájok, az emberekkel összehasonlítva? A válasz: Nem tudjuk. Viszont vannak, akik más állatok viselkedését hasonlítják az emberekéhez.
Irene Pepperberg, a jákók kognitív (észlelés, megértés, megismerés) képességeit vizsgálta. ALEX nevű – mára már világhíressé vált – papagáját 30 éven át tanította, és közben tesztelte képességeit.
Most már biztosan tudjuk, hogy a papagájok beszéde túlmutat az utánzáson. A papagájok nem csak megtanulják az egyes szavakat, és értelmetlenül mondják a magukét, hanem képesek értelemszerűen használni azokat.
Először is, a viselkedés felbontható három egyszerű részre. Előzmény, viselkedés, és következmény. A viselkedést, a következménye motiválja. Röviden, ha ALEX szeme láttára, tanítói pl. mogyorót ettek, vagy adtak neki, mindig megnevezték. Ha ALEX a későbbiekben megtanulta kimondani a „mogyoró“ szót, kapott egy mogyorót. Később már tudatosan használta. Tudta, ha kimondja, megkapja azt az ételt, amit mi emberek, mogyorónak hívunk. Mi ez, ha nem tudatos viselkedés?
Sajnálatos módon, ALEX 30 éves korában elhunyt. Ez alatt a harminc év alatt a sorozatos tesztelések, és keresztkérdésekre adott válaszai alapján biztosan állíthatjuk, hogy ALEX, többek között megértette a nulla fogalmát, biztosan megnevezett 50 különböző tárgyat, tudatosan számolt 6-ig, és megmondta, miből mennyi van előtte az asztalon. Hét színt ismert, ismerte a kisebb, nagyobb, alatta, felette, és az ugyanolyan fogalmát. Olyan összetett kérdésre is helyesen válaszolt, mint például az elé tett tárgyak közül melyik szerepel ötször. A tesztek során tárgyakat mutattak neki, és a tárgy színéről, formájáról, anyagáról kérdezték, amire 80%-ban helyesen tudott válaszolni. Ha két tárgy között nem volt különbség, azt felelte „nincs“. Képes volt összekapcsolni az írott (2 betűs) szó alakját a beszélt megfelelőjével. ALEX szókincse körülbelül 150 szóból állt. Ennyit tudott megtanulni, és használni. Az azonban biztos, hogy többet értett, mint amennyit ki tudott mondani. Képes volt önálló szóalkotásra. Ugyanis az elé helyezett félbevágott almára az angol „Banerry“ szóösszerántással válaszolt. Kívül piros, mint a cseresznye, belül sárga, mint a banán. Ez ne lenne logikus?
Eredményei itt még természetesen nem érnek véget, de nem is az a célom, hogy mindet leírjam, csak kiragadtam néhány érdekességet. Érdekes továbbá az is, hogy ALEX nem volt „csoda madár“, hanem gazdája Irene, egy állatkereskedésben találomra választotta ki. A madár ekkor volt 1 éves körüli.
Most már tudjuk, hogy mindez elsajátítása nemcsak az emberszabásúakra, hanem a papagájokra is jellemző. Az állatok lenyűgöző tanulási képességeire ez egy lenyűgöző példa.

Összegzés

Viszont most válaszolnék a cikk fő kérdésére. A papagájok valóban olyan intelligensek, mint a 4-5 éves gyerekek? Valójában nem. ALEX 30 év tanulással olyan kérdésekre tudott válaszolni, és olyan fogalmakat ismert, amire a 4-5 éves gyermekek már képesek.
A 4-5 éves gyerekek képesek felismerni 8 színt, képesek formákat nagyság szerint sorba rendezni, értik a kicsi, nagy, legkisebb, legnagyobb, benne, rajta, ugyanaz, semelyik fogalmát. Érti a ki, mikor, hol, miért kérdéseket… stb.
A 4-5 éves gyerekek értelmi szintje csupán körülbelül azon a szinten van, ahol ALEX éppen tartott a tanulási folyamata alatt, míg váratlanul el nem távozott.
E kérdésben a legfontosabb üzenet, amit Susan Friedman jól megfogalmazott, hogy a papagájok nem gyerekek, és a gyerekek nem papagájok. Az összehasonlítás érdekes, de értelmetlen, és félrevezető.
Vajon a 4-5 éves gyerekek, hogyan boldogulnának a jákópapagájok természetes élőhelyén? Képesek lennének megtanulni repülni? Nem hiszem.
Marion Breland Bailey szerint minden élőlény a saját élettani faodújának a legokosabb lakója. Ha nem így lenne, nem is élne ott. Milyen igaz!
A papagájok természetesen felfogják és megértik, hogy mi történik környezetükben. Ha nem így lenne, nem is maradhatnának életben. Másképpen látnak, hallanak, emésztenek, és másképp is viselkednek, mint mi. Egyszerűen más szemmel látják a világot, nem jobban, vagy rosszabbul.
További érdekességek ezzel a témával kapcsolatban az Emberképzés papagájokhoz című könyvben található.

Bíró Bálint
papagajidomitas.hu

« vissza oldal teteje Küldje el ismerősének
 
  2009 © MG Bt. · Minden jog fenntartva. 4brainz - webdesign & development | weboldalsablonok.hu